Vogels spotten en fjordenroute

12 augustus 2022 - Stranda, Noorwegen

We worden wakker met uitzicht over de Noorse Zee. Eerst douchen en ons aanmelden voor de boottocht. We hebben geluk! Sinds vandaag vaart hij weer sinds twee weken. Daarvoor moesten ze ‘m steeds cancellen vanwege de woeste zee door de Zuidwesten wind. Nu mogen we om 13 uur opstappen. Eerst een gezond ontbijtje, dan zoeken we de haven op vanwaar de boot vertrekt. Een vriendelijke kapitein, genaamd Johan, heet ons welkom. Hij bekommert zich goed om zijn gasten. We varen het eiland rond, en Johan maakt hier en daar een langere pauze op zee zodat we de vogels goed kunnen zien. Het broedseizoen is voorbij, dan hadden we vóór 25 juli moeten komen, de papegaaiduiker krijgen we daarom helaas niet in beeld. Evengoed zien we honderden Jan van Genten (de grootste kolonie in Noorwegen), zwarte aalscholvers, drieteenmeeuwen en grijze meeuwen; deze eten bijna uit onze hand het brood dat we voeren.
De kapitein nodigt ons uit wat te komen drinken in het nabij gelegen restaurantje. Hij vertelt ons hoe hij tot dit werk is gekomen en hoe hij zijn leven leidt, leuk om te vernemen. Die man kent geen stress, wat heerlijk. Hij geeft ons nog wat tips en vervolgens pakken we onze route weer op naar Stranda. Deze route kent meerdere tunnels, door de bergen heen of onder het water door. Soms wel 8 km lang. Onderweg bij Ljøen een uitkijkpunt van een prachtige waterval bij een kruising van twee fjorden, zie onze video! In Stranda aangekomen zoeken we de Strandafjelett Skicenter op waar de gondel de berg op gaat. Helaas vertrekt hij pas de volgende ochtend om 11 uur weer. We besluiten een overnachtingsplek te zoeken, maar verhip…. De camper wil niet meer starten. Wat we ook proberen, hij laat niks meer van zich horen. Daar staan we dan, pontificaal voor de ingang van de gondel, waar mogelijk morgenochtend de toeristen in de rij moeten staan, we voelen ons net Mr. Bean 🤣, hebben wij dat…! De hulpdienst gebeld, 45 minuten in de wachtrij waarna de verbinding word verbroken. Zit niks anders op dan ons er in te berusten, we maken een mooie avondwandeling en gaan slapen, morgen vroeg op, hopelijk worden we snel verder geholpen.

Gezond ontbijtjeIn de havenIn de haven (2)De boot AquilaCapes om !Onder de brug doorDe drieteenmeeuw en grijze meeuwEen stop bij de grotUitzichtpunt over de fjorden

Kamperen eerste rang skipiste🙈

Avondwandeling

1. Mieke Polman:
    13 augustus 2022
    Het is steeds weer genieten van jullie avonturen en foto’s! Hopelijk wordt het probleem met de camper snel opgelost 💪