Gestrand in Stranda

13 augustus 2022 - Stranda, Noorwegen

Nou, daar zitten we dan…. Ook in de nacht verschillende keren de Alarmcentrale gebeld, lang in de wachtrij waarna de verbinding verbroken wordt, dat frustreert wel. We gaan tegen 05.30 uur slapen en Jeroen gevraagd of hij in de ochtend contact wil zoeken met de centrale. Vanuit Nederland lukt hem dat veel sneller! We staan geregistreerd, gelukkig! Het wachten is op een sms’je waarin wordt aangegeven wat de aanrij tijd is. Oké, nou, mobieltje in de gaten houden. Ons geduld wordt aardig op de proef gesteld: we zien na uren nog altijd geen sms’je binnenkomen. Wel toeristen die met bussen arriveren, we staan aardig in de weg. Het is net een slapstick, iedereen werpt een blik op ons en lacht ons toe, leuk hoor. Contact met het thuisfront en ook vriend Ferdie gevraagd om adviezen, hij weet alles van auto’s. Super fijn, dank! Verschillende dingen gecheckt, maar de motor wil nog altijd niet starten. Rest ons niets anders dan af te wachten. We besluiten niet de gondel naar boven te nemen. Het is enorm bewolkt en toeristen die wel naar boven gaan, komen snel al weer terug, er is vandaag geen uitzicht over de fjorden mogelijk.
We gaan een ommetje lopen, in de nabijheid van waar de camper staat, en blijven onder die wolken, nu zien we meer dan wanneer we naar boven waren gegaan. Het is hier duidelijk een ski-oord. Maken een lekkere lunch, poetsen de auto mooi op. Het is nog nooit zo spik-en-span geweest van binnen. Ook de matras kunnen we buiten op een picknick tafel laten drogen. We doen ons afwasje, buiten bij het naastgelegen restaurantje en in de camper spelen we gezellig wat spelletjes. Een regelmatige update van Jeroen (dank je wel!) over de status van onze aanvraag en hij bericht ons dat bij de alarmcentrale om 16.24 uur geregistreerd staat dat er binnen drie uur hulp zal arriveren, maar ook de mededeling dat ze om 19:00 uur stoppen…. 🙏🏻 Hopelijk vallen we nog deze avond in de prijzen en anders morgenvroeg, gaan we vanuit.
En terwijl we dit schrijven, worden we gebeld door een Noors nummer, een man meldt ons live (dus niks eerst een sms’je) dat ze er in twee minuten zijn. Moak ons gek 😛! Het probleem kunnen ze echter niet oplossen, we moeten in de camper gaan zitten en dan takelen ze ons op. Het is net een attractie, ook onderweg wanneer mensen achter ons, ons toezwaaien, hilarisch! (Zie ook de video) De Noor met zijn vriendin zetten ons op een camping af waar we maandagmorgen vroeg zullen worden opgehaald door de monteur van  de plaatselijke garage. We zijn voor nu gered! Op de camping krijgen we een mooie plek, betalen voor twee nachten en besluiten ons te trakteren op een etentje buiten de deur. Proost op de goede afloop! In de avond maken we plannen om ook morgen goed in te vullen, zo houden we ons zo goed als mogelijk aan onze planning, kijken wat lukt.

Oei, lampjes op het DashboardEerste rang bij het skicenterUitzicht rondomLangs vakantiehuisjes, duidelijk een ski oordAfwasjeSpelletjes spelenHier worden we opgetakeldOpgetakeldAfgezet op de campingplekHeerlijke pizza’s 🍕

1. Jet Matena-Rigtering:
    13 augustus 2022
    Wat een pech dames. Hebben jullie wel koninklijk gezwaaid tijdens het auto transport naar het vriendelijke gepeupel 🤭
  2. Peter:
    13 augustus 2022
    Tjonge wat een nacht en dag...! Zie jullie al lachend als boerinnen met kiespijn naar de ramptoeristen wuiven... Fijn dat het voorlopig achter de rug is en hopelijk een fijn weekend daar! Ieder nadeel heb z'n voordeel: fijn dat je nu zelf alvast even van de spik en span geboende camper kan genieten...
  3. Paul en Bianca:
    13 augustus 2022
    Dat is balen, maar hopelijk kunnen jullie snel jullie reis hervatten. Nu maar genieten van de plek waar jullie nu staan. En gezellig maken jullie het toch wel! 😀
  4. Harriët:
    13 augustus 2022
    Het was avontuurlijk genoeg volgens mij😉 Hopelijk is het snel opgelost!
  5. Mildred:
    14 augustus 2022
    Balen zeg... Hopelijk morgen weer verder op pad! 🍀
  6. Marieke:
    14 augustus 2022
    Wat een avontuur weer! Nooit saai bij jullie…. Hopelijk snel verder🙏