Richting haven en op de MS Romantika

22 augustus 2022 - Kristiansand, Noorwegen

Deze dag voelt toch een beetje raar… het eind van de vakantie is nu dan echt in zicht. Met hevige regen worden we wakker. We wachten even voor we droog buiten kunnen plassen. Een laatste ontbijtje aan het zwanenmeer, zo hebben wij het genoemd, we tellen er maar liefst 22, alle tijd om ze te bewonderen. Anne voert het laatste brood aan ze. In een half uur rijden we naar de haven van Kristiansand. Zoeken de Customs op voor teruggave tax van de reparatiekosten, maar dat blijkt nog een hele klus. Typisch geval van het kastje naar de muur. We hopen dat het uiteindelijk goed komt, Jeroen doet een poging vanuit Nederland, heel fijn. We hoopten nog een visje te happen in de haven maar het worden in de rij Hollandse pannenkoeken met een bakkie koffie in eigen camper, ook lekker. We staan vooraan in de rij en komen als vijfde gepositioneerd op het derde dek van de Romantika. Passen en meten, de boel wordt aardig volgestampt maar zowaar, alle schaapjes krijgen ze op het droge. Buik in om langs de auto’s te komen naar de trappen. Even wachten en al snel horen we via de omroep dat alle hutten klaar zijn. Sesam open u! We hebben een leuke hut en een raam met uitzicht op zee, heeft Jeroen toch maar mooi voor ons gefixt, thanks. Een privé douche en wc, we zijn haast deze luxe vergeten. Lekker opgefrist, mooie avondkleding aan en flaneren maar, over het dek. We maken de laatste foto’s van Noorwegen, we voelen nu al de heimwee opkomen, maar het thuisfront wacht met smart op ons (en wij op hen) ook een heel fijn vooruitzicht.
We lopen alle dekken af, kijken wat er te beleven valt. Een laatste zonnetje op het dek en bij een enorme wolk gaan we toch naar binnen, waar we een gezellig plekje vinden in de romantika lounche, aan een raampje met uitzicht op zee. Wel zo fijn om de horizon te zien want het schip deint behoorlijk. We bestellen een flesje wijn, vragen om een koeler en kopen zelf nog eenzelfde in de tax free shop voor 1/4 van de prijs en ook deze verdwijnt in de koeler die we maar op de grond zetten, zo sneaky mogelijk. We zijn wat dizzy van de golfslag of is het nu al van de wijn? Dat eerste denken we nu nog 🤣 We spelen gezellig potjes Yatzee en realiseren ons wat een geweldige vakantie het is geweest maar bovenal een enorm waardevolle vriendschap die we samen hebben ❤️
Nog een half uur en dan gaan we naar het buffet. We lopen langs de ingang van de eetzaal, op weg naar onze hut om even onze spulletjes naar de kamer te brengen en de gastvrouw gebaart dat we al binnen mogen komen, die aangegeven tijden op het kaartje neemt ze nu in het laagseizoen niet zo nauw, ze zijn drukker gewend. Dat laten we ons geen tweede keer zeggen! We zoeken een tafel aan het raam en gaan langs het buffet! Wat uitgebreid, enorm. Verschillende soorten vis, vlees, rijst, pasta’s en dan nog niet gesproken over het toetjesbuffet! We gaan helemaal los en tafelen ruim 2 uur 🍽 🤪
Met een volle buik gaan we even een klein uurtje een dutje doen, zetten wel de wekker want willen van het avondprogramma niks missen. Leuke bandjes vermaken de reizigers met muziek 🎶 we dansen gezellig mee, drinken nog een wijntje en dan gaat echt het lampje uit, in no-time liggen we te knorren.

MS Romantika ligt al klaarPannenkoeken bakkenAls vijfde vooraan op dek 3De trappen aan boord, bling blingOnze hut voor de nachtNet als in de filmOp het dek, genieten van de zon en het uitzichtFlesjes wijnBordjes van het buffetDe ondergaande zonAvondje uit

1. Pa en Ma:
    22 augustus 2022
    Leuk zo 'n luxe terugreis, he ver zijn jullie nu, de ontvangst commissie zal wel klaar staan. Laat maar gauw iets horen,
  2. Harriët:
    22 augustus 2022
    Wat een leuke afsluiting🥂
    En dank dat ik een beetje mocht meereizen😊
  3. Ge Visser:
    23 augustus 2022
    wat een prachtige afsluiting van een vakantie nu nog wel een eind rijden denk ik.