Reisdag en Stavanger

18 augustus 2022 - Stavanger, Noorwegen

Een reisdag vandaag, en wat een mooie! We zetten koers naar Preikestolen, vlakbij het Lysefjord. Onderweg treffen we soms weinig tot geen verkeer, zijn wij dan de enige in dit land 🤔 zoveel rust overal, zelfs in de lucht geen vliegtuig te bekennen. Zitten we soms in een reclame spotje van Centraal Beheer: iedereen gewaarschuwd, behalve wij…. Even Apeldoorn bellen 🤣
Wat we horen is ons gezellige geklets over van alles en nog wat. Nog altijd niet uitgepraat, bijzonder toch. Langs de route nemen we foto’s van opvallende verkeersborden die we in Nederland niet kennen, bv. Let op: overstekende schapen of elanden. Wat een rijkdom om dit als overheid hier in dit land te mogen plaatsen! Op een Ferry, die we inmiddels al als heel normaal ervaren (we kennen de gang van zaken), zoeken we het zonnetje op. Tijdens de lunch, ergens aan een waterkant schijnt die ook nog volop in ons gezicht dat we de hoedjes er maar even bij pakken. De route loopt voorspoedig en hé, waar we heen willen, ligt toch eigenlijk wel heel vlakbij Stavanger. Zullen we daar dan toch een extra tussenstop houden…? De hike die we bij Preikestolen gepland hebben, gaat vandaag niet meer lukken. Om het maximale uit de reis te halen, besluiten we het uitstapje naar de kustplaats te nemen. Langs fjorden en meren bereiken we de immens lange, 13km Ryfylketunnel die de verbinding maakt van Tau naar Stavanger. De camera op de voorruit zetten we op scherp, mooie beelden de diepte in vereeuwigd. De tunnel gaat zover de diepte in, dat onze oren dichtklappen. Geen uitzicht over de fjorden, maar een betonnen koker, hier en daar wat opgesierd met neon verlichting. We zijn aangekomen in Stavanger en parkeren vlakbij het parkje in de binnenstad. We wandelen door de gezellige straatjes richting de haven. Mooie winkels, gezellige terrasjes en mega veel bars en dancings. Verschillende groepen jongeren zien we lopen, veel met een zelfde T-shirt aan. Is het soms de introductie week van nieuwe studenten? In de diverse barren wordt flink gezongen en gefeest, wat een gezelligheid! We gooien nog geld bij in de parkeermeter (eerste kaartje verliep door taalachterstand wat verkeerd 😑) en gaan dan linksom van het park Gamle Stavanger in, dit is het oude gedeelte waar vroeger de zeelieden in de kleine wit-houten huisjes woonden, vlakbij de haven. Wat een idyllische straatjes, zo lieflijk en veelal nog goed onderhouden door de huidige nieuwe generatie bewoners. Op de achtergrond in de haven een enorm cruiseschip 🛳 , voor celebrities, staat er op. Imposant, maar de gezellige kade trekt meer onze aandacht. We besluiten hier ergens lekker te gaan eten en gaan op zoek naar een visrestaurant. Helaas zat die tjokvol, even kijken voor wat anders. Bij Noodles Noodles besluiten we naar binnen te gaan en daar hebben we het menu gekozen ‘om met elkaar te delen’. Een smaaksensatie op en top! Wat is het lekker! We lusten allebei wel een aardig bordje, maar het lukt ons net niet om alle schaaltjes leeg te krijgen. Het wordt al donker, we rekenen af en pakken de camper richting Preikestolen. Wederom de tunnel door en bij het water van Botnefjorden vinden we een fantastische overnachtingsplek pal aan het water! Eerste rang, mooier kan niet!
Kijk ook weer bij onze video’s.

Op de FerryWraps met zalm als lunchHoedjes op ☀️Verkeersborden onderwegNeon licht in de tunnelDe straatjes in StavangerMooi gedecoreerde straatjesDe witte huisjesMooie entree van een woningMooie witte huisjesHet cruiseschipNice view!De kade van StavangerBy Noodles and NoodlesDeksel in de straat

1. Jeroen:
    19 augustus 2022
    Zijn jullie nu nog niet uitgekletst? Volgend jaar ook maar twee maanden dan 😉😂
    Leuk verslag en mooie foto’s weer! 😘
  2. Lucia:
    19 augustus 2022
    😀 Dank je, voor jullie mooi reisverslag en foto's
  3. Gerrie:
    Wat een mooi land 👌 en fijn dat jullie zo genieten. 🌞 😋 🤗