Geiranger fjorden en omgeving

14 augustus 2022 - Geiranger, Noorwegen

Wakker geworden door de zonneschijn in de tent. Het is 8 uur en we hebben heerlijk geslapen met de riviergeluiden op de achtergrond. We vertrekken na het ontbijt naar de haven, waar een wandeling start van 3,1 km. We moeten daarvoor eerst de Ferry nemen naar de overkant, die net voor onze neus vertrekt.
Het moet zo zijn want 5 min later komt een niet aangekondigde toeristenboot aan waar Geiranger fjorden op staat.
Als hij aanmeert kunnen we mee aan boord. Dit is precies wat we willen, maar we hadden op de camping gehoord dat we de bus van 13 uur moesten nemen naar Hellesylt om van daaruit de boottocht te doen naar de Geirangerfjorden.
We vertrekken nu dus al om 10:30! Wat een geluk!!
De boot gaat eerst in volle vaart naar de T-splitsing bij Ljøen, waar we eergisteren nog bij een uitzichtpunt gestaan hebben langs de kant van de weg. Nu zien we het vanaf het water.
De tocht is prachtig, we hebben stralend mooi weer.
We zien De zeven zusters (zeven watervallen naast elkaar), de bruidssluier en nog een aantal watervallen.

Sommige delen zijn gevuld met mist wat het mysterieus maakt. Waar de camera vroeger een rolletje van 24 had, zijn we nu blij met de digitale beelden, we klikken heel wat af.
Bij aankomst in Geiranger, is het uitzicht op het dorp ook prachtig met een grote waterval. Er staan honderden campers en caravans op de camping aan de rand van het fjord, een echte toeristen trekpleister.
Er staan duidelijke wegwijzers voor diverse wandelroutes. We besluiten de watervalroute te lopen.
Het eerste deel is een met trappen gebaand pad vlak langs de immense waterval. Wat een natuur geweld!! Verder naar boven pauzeren we op een veldje met lekkere luierstoelen en eten onze lunch; broodje zalm met ei en sla met een verse jus d’orange. Onze dag kan nu al niet meer stuk!

De route gaat door naar boven via een met keien aangelegd pad, waarbij delen in trappen aangelegd zijn. Het is een beste klim, maar we hebben alle tijd. Bovenaan is een restaurantje waar we wat drinken en het eigenlijk genoeg vinden.
De serveerster straalt en vertelt dat het de beste dag is sinds de zomer begon. Er is heel veel regen gevallen, vertelt ze.
We horen dat het viewpoint nog 1 km verder is. Terwijl eigenlijk onze voeten al te pijn doen besluiten we toch om naar het uitkijkpunt te gaan.
Het blijkt een blubberig pad, dus slalommend zoekend naar drogere delen gaan we er heen.
Alpaca’s langs de route, je wil hier niet uitglijden!
De nieuwe lichtgekleurde gympen van Anne hebben een nieuwe look, de nieuwe rubber laarsjes van Mascha bewijzen gelijk hun dienst.
Maar het loont, aangekomen bij het viewpoint is het adembenemend mooi!
We blijven er even zitten om te genieten. Anne ziet wat op tegen de terugweg, Mascha heeft de pas er in. Het is dezelfde weg terug.
Terugweg gaat sneller dan gedacht en wanneer we weer in het stadje terug zijn kunnen we gelijk een Ferry op.
Ook die tocht is mooi, de zon staat inmiddels aan de andere kant. We vinden een mooi plekje op het Upper Deck. Er wordt in 4 talen uitleg gegeven over de diverse bezienswaardigheden op de route. Na een uur varen komen we aan in Hillesylt.
Vandaar gaat er een bus naar Stranda. Omdat deze pas over 1,5 uur rijd, en het al 18:30 is, besluiten we bij de supermarkt wat aardappelsalade en broodjes te kopen die we aan een picknick tafel met uitzicht op een waterval in de avondzon opeten.
Nog een bakkie koffie bij een tentje en de tijd vliegt voorbij. De bus (touringcar) brengt ons in 35 min thuis. Thuis is waar de camper staat! Om 20:40 zitten we moe maar voldaan (en Anne met 5 blaren rijker) met n Liefmans rosébiertje na te genieten van een topdag!

Morgen vroeg op, dan wordt de camper opgehaald voor reparatie, welterusten 😴

(zie ook de twee video’s)

Aan boord op het fjordWatervallenDe bruidssluierNog lage bewolkingAankomst in de haven van GeirangerWelke route nemen we?Panorama van de havenDe waterval routeMet stenen pad naar bovenLunchpauzeOp de berg bij het restaurantView vanaf het uitzichtpuntTerug, langs de Zeven ZustersHoge bergen aan de rand van het fjord

1. Pa en Ma:
    14 augustus 2022
    Tjonge jullie maken nogal wat mee, dit is de reis van jullie leven, is nu de eigen camper weer terug. Nog weer verder of langzaamaan terug naar af.
  2. Mildred:
    15 augustus 2022
    Mooie plaatjes weer 🥰
  3. Peter van Beeck:
    15 augustus 2022
    Wow, wat een prachtige plaatjes, schitterend!
  4. Ge Visser:
    17 augustus 2022