Naar het eind van de wereld

11 augustus 2022 - Runde, Noorwegen

Wederom een nacht die ons behoorlijk wakker houdt. Het waait enorm en nu ook veel slagregen die de tent doordringt. De matras en het dekbed worden nat, hé bah! Om 7.15 uur zit Anne al beneden op te drogen. Mascha valt dan eindelijk een uurtje in slaap.
Nog voordat we ontbijten, rijden we in de regen richting Alesund. Onderweg een overtocht met de Ferry. We moeten nog 3 kwartier wachten voor vertrek dus in de wachtrij maken we in de camper ons ontbijtje en luchten we de boel. Op de Ferry hebben ze een dek waar we lekker een bakkie koffie drinken.
In Alesund aangekomen, regent het nog steeds. De eerste dag dat we nu ook echt de paraplu gaan gebruiken. We regelen eerst op een camperplaats een aantal zaken: prioriteit 1: douchen (wat een luxe!) toilet legen, water bijvullen, gootjes doorblazen en grijswater afvoeren (voor Mascha een nieuw begrip).
Gewapend met paraplu gaan we de stad in, we laten die spetters ons niet weerhouden de boel te verkennen. We zien dat vele huizen, panden en winkels in de Jugendstil gebouwd zijn. Bij het toerist informatiecentrum halen we tips en routes op. Één daarvan is de tocht naar Runde, waar we verschillende vogels kunnen spotten. Nadat we ergens binnen een lekkere cappuccino drinken, lopen we nog even ruim 200 traptreden omhoog voor een uitzichtpunt over de hele stad. Helaas is het bewolkt met regen maar evengoed een wijds uitzicht.
We pakken de camper en gaan dwars door de fjorden, nemen vandaag nog een tweede Ferry op weg naar Runde. Veel kleine eilandjes zien we langs de route, evenals grote boogbruggen, zo hoog dat het lijkt alsof we in de Barron van de Efteling zitten, te gek!
Je hoopt dan niet een tegenligger te hebben want dan moet je maar net samen het passeerpunt treffen. Bekijk de video maar.
We besluiten op een camping te gaan staan waar een wasmachine en droger te gebruiken is, om de nat geworden spullen weer fris en droog te krijgen. We regelen een prachtige plek met uitzicht op de Noorse Zee, het lijkt wel het eind van de wereld, primitief (waar doen de mensen hier toch hun boodschappen??) heel bijzonder.
Hopelijk gaan we morgen bijzondere vogels spotten waar dit eiland om bekend staat.

Ontbijt in de camperIn de rij op de FerryBakkie koffie op de ferryDe bek van de Ferry gaat openIn AlesundMooie gebouwen in JugendstilMooie gebouwenBinnen een cappuccino drinkenHet uitzichtpunt over de stadZoek Anne!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Pa en Ma:
    11 augustus 2022
    Wel weer een avontuurlijke tocht, wat zullen jullie genieten van een droog en warm bed. Op naar het volgende avontuur.
  2. As:
    12 augustus 2022
    Hoi Anne en Mascha
    Gave tocht zijn jullie aan het maken, ziet er prachtig uit daar!
    Ik stuur een beetje zon van hier naar jullie!! ☀️☀️☀️
    Geniet ervan samen, maar dat kan ik best aan jullie overlaten zo te zien!!
    Xxxx
  3. Ge Visser:
    16 augustus 2022
    wat weer een mooi verhaal, gelukkig later alles weer opgedroogd en verfrist.
    wel wat laat gekeken maar ik geniet van jullie verhalen.