Trondheim

8 augustus 2022 - Trondheim, Noorwegen

Vandaag komen we een beetje traag op gang, moet kunnen. Rustig aan nog een keer lekker een douche, ontbijtje, afwassen en 11.30 uur vertrekken we richting Trondheim.  Zodra we de plek verlaten, maken de loofbomen weer plaats voor dennenbomen. We volgen de E6 tot aan Fremovegen. Daar pakken we een bergweg die ons al slingerend verder brengt. In Trondheim aangekomen, merken we gelijk dat we een stad binnen rijden. Andere huizen, meer nieuwbouw, grotere winkels en bedrijventerreinen. Uiteraard, dit kan je ook verwachten. We zoeken een parkeergarage, een toegangshoogte van 2.65m staat aangekondigd maar tot onze grote schrik blijkt dat direct bij binnenkomst toch een ruim of beter gezegd laag begrip. Het is afgeschaald tot een krappe 2.05m! Oei!! We halen snel de fiets van de drager en wurmen ons onder de buizen en sprinklers door. De hoogte van het zonnepaneel hebben we eigenlijk niet meegerekend. Gaat het passen? Radio uit want dan kunnen we eventuele ongewenste contacten direct vernemen. Met zweet in de handen en de adrenaline op high level, stappen we na het vinden van een plek uit. Eruit rijden is nu even niet onze zorg, we gaan direct de stad in, yeah!
We wandelen allereerst via een met paraplu’s versierde winkelstraat langs het station (Sentralstasjon) de haven in en zien mooie pakhuizen en vissersboten. Op een gegeven moment vragen we ons af waarom we geen toeristen meer zien, dit is toch een leuke rondweg …? Blijkt de weg na 20 minuten doodlopend te zijn en kunnen we weer terug.
Toch nog tijd genoeg om de hoogtepunten van de stad te bekijken. De Nidarosdomen Kathedraal is echt imposant. Een gids geeft ons nog extra informatie over de historie, erg interessant. Vervolgens gaan we door naar de rode brug Gamle Bybro, wat ‘De poort van het geluk’ betekent. Daarachter de oude wijk Bakklandet, waar vroeger de ambachtslieden woonden. We lopen door de kronkelige straatjes en genieten van alle leuke gekleurde houten huisjes. Via een andere brug lopen we terug naar het grote plein waar we gezellig een terrasje pakken. Met lood in de schoenen gaan we vervolgens terug naar de garage. Kaartje betalen verloopt gelukkig goed, check ✅, starten lukt ook nog ✅ en dan nu, op hoop van zegen rijden maar…. en zowaar!! We komen er met een slakkengangetje ongeschonden uit, pfieuw! ✅
De volgende bestemming ingetoetst met een extra tussenstop bij Kristiansten festning, een fort op de heuvel, aan de rand van Trondheim. Mensen zitten hier lekker te picknicken en wij besluiten ook ons curry kliekje hier op te warmen. We nemen pan, borden en wat drinken mee de vestingwal op en gaan het heerlijk bij het fort opeten, met eersterangs uitzicht over de stad. De pan is leeg en we vervolgen onze route richting Kristiansund. Aan het Søvatnetmeer vinden we nog voordat het donker wordt een mooie plek om te overnachten. Bedje opmaken, wijntje met nootjes, citronella kaars aan tegen de muggen en gezellig nog even de dag doorlopen. Morgen verder.

Millimeter werk in de parkeergarage

Winkelstraat met Paraplu’sDe kathedraalBinnen in de kathedraalOp de rode brugWat een gelukDe havenOud TrondheimTerrasje pakkenHet fortEersterangs uitzicht over Trondheim vanaf het fortGoed geparkeerdOns uitzicht deze overnachtingsplek

1. Pa en Ma:
    9 augustus 2022
    Geweldig zo 'n touristische reis, dat had. Anne. Marie toch ook niet alleen willen doen. Volgend jaar met. Aart ook wel wat voor hem. Veel plezier vandaag, we hebben alle foto 's op de computer bekeken, nog mooier. Gr.
  2. Ge Visser:
    9 augustus 2022