Kristiansund en Atlantic route

9 augustus 2022 - Eide kommune, Noorwegen

Door de langsrijdende vrachtauto’s worden we wakker. We staan ook vlak langs de weg, kon niet anders maar komende nacht kijken we dat we wat meer afgelegen kunnen overnachten.  Het regent ook nog een heel klein beetje maar op de buienradar zien we dat het over een half uurtje droog zal zijn, precies genoeg tijd om buiten te kunnen ontbijten. Het vochtwerende tentdoek is ook zo goed als droog weer in te klappen, fijn!
De vraag waar we kunnen douchen hebben we al losgelaten, maar de vraag waar we kunnen poepen komt toch telkens weer terug… we overwegen om een schepje te kopen, kuiltje graven als alternatief voor al dat toiletpapier bovengronds, is toch wel wat milieuvriendelijker.
Via de E39 rijden we naar Kristiansund. Op deze weg  zien we steeds meer water, de fjorden, wat zijn ze mooi! Verschillende bruggen steken we over. Het raakt meer bewolkt en dan begint het toch echt te spetteren. Mist boven de fjorden, de voorspelling laat ons zien dat we deze dag weinig zon krijgen.
Bij Halsanaustan nemen we de Ferry naar Halsa Ferryekai, op de video zien jullie dat we de boot oprijden. In 20 minuten staan we aan de overkant. Handig dat Anne gisteren member is geworden van de Ferry overtochten. Scheelt veel tijd met in- en uitchecken, de rekening volgt direct online.
We vervolgen de weg over land, bruggen en door een tunnel van 5 km, wat een kunstwerken allemaal. In de stad aangekomen, is het inmiddels droog geworden, de weergoden zijn ons goed gezind. We wandelen door het stadje, zien een standbeeld van vrouwtje klippfisk (gezouten en gedroogde kabeljauw) en lopen via een parkje een mooie route  de heuvels in naar Varden, waar een 360 graden uitzichttoren staat. We kunnen er zelfs in en de zon schijnt ook nog!
We wandelen weer naar beneden, nemen een fish and chips en vervolgens de Sundbåten; een boot die pendelt tussen vier aanlegsteigers van de stad. Een enorm cruiseschip komt nog even voorbij varen, het past er nog wel bij.
Daarna pakken we de camper en plannen we de rit over de ‘Atlantische Route’. Hier treffen we uitzichten zoals altijd in de reisgids voorgeschoteld, nou, wij maken het nu live mee.
Precies halverwege vinden we een mooie plek, met uitzicht op het fjord, om de nacht door te brengen. Heerlijke wraps met een Aperol Spritz en ook al is het nu buiten weer miezerig geworden, alweer een prachtige dag achter de rug!

Ontbijten langs de weg aan een meer

De boot opVrouwtje KlippfiskWandelpad naar bovenDe uitkijktoren VardenBoven in de torenVer kijken !Huisjes in verschillende kleuren

Op de pendelboot in KristiansundDe kade van Kristiansund en daarvoor het cruiseschip

Op de Atlantische routeHoudt hier nou de weg op??Heerlijke wraps

1. Pa en Ma:
    10 augustus 2022
    Iedere dag is weer een verrassing, thuis moet je maar een heel verslag maken van deze byzondere reis, veel plezier vandaag.
  2. Jeroen:
    10 augustus 2022
    Mooie reis hoor! En jullie zitten pas op een derde van de tijd, voelt hier (denk ik) langer duren dan bij jullie 😉 Groetjes van de beestjes: alles goed hier!
  3. Ge Visser:
    10 augustus 2022
    geweldig vind jullie reis en mooi gefotografeerd.
  4. Gerrie:
    10 augustus 2022
    Leuk dat we mee kunnen reizen, wat een prachtig land. 👍
    Stoer douchen in het meer, goed voor de bloeddruk. 😉