Reis hervat

16 augustus 2022 - Jostedalsbreen, Noorwegen

Rond een uur of acht worden we wakker. De zon schijnt en we horen wegverkeer. Oja… we bivakkeren bij de werkplaats. Gisteravond is ook een Duitse jonge meid gearriveerd, ook zij heeft hier de nacht door gebracht in haar eigen camper en was blij dat zij niet de enige was.
We maken een lekker ontbijt, en om de tijd door te komen spelen we samen met Hanna een paar potjes Rummicub.
Helaas hoort Hanna dat ze nog een extra nachtje moet blijven, maar bij ons lukt het wel om de wagen gerepareerd te krijgen. De startmotor is vervangen en om 15 uur rijden we weg. Wat zijn we opgelucht!!
We vervolgen ons reisplan, zullen nog wel iets moeten skippen. De eerstvolgende bestemming is Briksdalsbre. Na een half uurtje rijden zetten we de camper stil voor een verlate lunch, omdat we al die tijd niet bij onze proviand konden.
Vervolgens rijden we door het plaatsje Loen en zien we de skylift, waar we twee andere meiden eerder enthousiast over hebben gehoord. We pakken de gondel naar boven, kost ons wel 11 euro per minuut pp.
Maar eenmaal boven blijkt het dubbel en dwars waard te zijn. Een werkelijk magnifiek uitzicht!!!😍
Helblauwe fjorden en blauwwitte gletsjers.
We raken niet uit gekeken.

En Loen is nog maar een tussenstop, we willen nog verder. Deze ongeplande topper geeft ons direct weer ons vrije vakantiegevoel terug! Wat een geluk!

Nog een kleine 20 km te gaan en wat is die bijzonder!!! We zien enkel azuurblauwe wateren en watervallen in overvloed. De route naar Brikdalsbre, gelegen in het nationaal park Jostedalsbreen, is een smalle weg, waarbij we soms moeten wachten bij uitsparingen in de weg voor tegenliggers. Hier en daar een boerderij of een paar huisjes, een hotelletje of een camping. En wat een rust, het is een doodlopende weg.

Aan het eind overnachten we op een camping waar het startpunt is van verschillende wandelroutes.
We hebben de camper zo geparkeerd dat we uitzicht hebben op een mooie waterval met naast ons een kolkende rivier.
Eet smakelijk!

Rummicub als tijd verdrijf

Verlate lunchSky lift in LoenOp de bergWat een geluk!Loen sky highUitzicht over het fjordEen gletsjerSky lift in LoenAzuurblauwWat een mooi meerDe gletsjer waar we vlakbij slapenAvondeten met uitzicht op de watervalLaat in de avond dit mooie uitzicht

1. Lucia:
    16 augustus 2022
    Fijn dat de auto weer klaar is .
  2. Ginette Ferwerda:
    16 augustus 2022
    Gave reis maken jullie en fijn dat jullie nu weer door kunnen.
    In de zomervakantie van 2003 hebben Mark en ik een gletsjerwandeling gemaakt over de Jostedalsbreen, ik met Lotte in mijn buik. Was heel gaaf, maar weet niet of dat nu nog kan. Veel plezier nog samen op jullie fantastische reis.
  3. Pa en Ma:
    17 augustus 2022
    Fijn dat jullie weer verder kunnen, wat zien jullie ontzettend veel mooie dingen. Fijne dag, heerlijk om wakker te worden met een heel verhaal, we leven helemaal mee. Tot de volgende blog.
  4. Jeroen:
    17 augustus 2022
    Fijn dat jullie de pech snel achter Je kunnen laten met z’n topdag! Prachtige foto’s! Zal wel ‘n koud nachtje geweest zijn daar zo tussen de bergen 😬 Staat de tent van Masha al op marktplaats? 😂
  5. Jessica:
    17 augustus 2022
    Mooie tocht en fijn dat de bus het weer doet. Geniet ervan.
  6. Ge Visser:
    17 augustus 2022
    lekker weer genieten, weer prachtige foto's
  7. Peter van Beeck:
    17 augustus 2022
    Goed om te lezen dat de camper gerepareerd is en jullie je reis verder kunnen vervolgen. Wat is het daar toch ontzettend mooi, schitterend.
    Fijne reis verder.
  8. Yvette:
    19 augustus 2022
    Wat fijn dat jullie weer "en route" zijn! Het ziet er waanzinnig uit daar! Lekker genieten