Gletsjers, watervallen, fjorden, sneeuw en meren

17 augustus 2022 - Voss, Noorwegen

Opgestaan met het uitzicht op de waterval, hoe bijzonder is dat! Tegen tienen starten we de wandeltocht naar de gletsjer Briksdalsbre. De route staat goed aangegeven. Gaandeweg meer spetters, is het nu aan het regenen, lopen we door een wolk of zijn het de spetters van de enorme  waterstroom langs het pad? Maakt niet uit, regenkap op en gewoon doorlopen, we zijn niet van suiker. Diverse stops om het aanblik te bewonderen. Inmiddels geeft het fototoestel de melding ‘niet genoeg opslagruimte’ maar we blijven klikken. We lopen tot aan de markering waar je niet voorbij mag. De gletsjer kunnen we net niet raken maar virtueel nemen we er een likje van. Om 12.15 uur zijn we weer terug bij de camper, een snelle lunch, douche en door. Eerst weer dezelfde weg terug (Zie ook de video).
Dan naar de volgende bestemming: Sognefjord.
Onderweg stellen we ons laatste boodschappenlijstje op en slaan de spulletjes in bij een winkel op de route. Nog vier avondmaaltijden te verzorgen, we realiseren ons dat we aan de laatste dagen zijn begonnen. De plaatsen Bergen en Stavanger passen daar niet meer in, dat zijn te veel kilometers en we hebben nog een aantal prikpuntjes op de landkaart staan die vallen in de categorie “Must see”. Bergen viel daar eigenlijk ook onder maar we troosten ons en stellen voor dit als een aparte citytrip te plannen, een andere keer (wat vind je daarvan @Barbara?!) Noorwegen is een land waar we inmiddels verliefd op zijn geworden; we willen er hoe of wanneer dan ook een keer naar terug.
Voor nu keuzes maken dus. De route die we rijden leidt ons over kronkelwegen, veelal pal naast de fjorden. Het uitzicht wordt nog mooier als de zon ☀️ zelfs fel gaat schijnen, hij reist met ons mee, heerlijk! We tanken nog even en om 17.30 uur bereiken we de stop bij Balestrand. Een idyllisch dorpje, het lijkt of hier de tijd heeft stilgestaan. Een enorm groot historisch hotel aan de rand van het fjord, helemaal van hout. Pippi Langkous zou het ook geweldig vinden.
Bovendien een top uitzicht over Sogneforden. We gaan op zoek naar de oude Vikinggraven. Lastig te vinden maar tussen twee heuveltjes zien we de grote Viking als standbeeld, dan moet dit het toch zijn.
Op de navigatie tikken we de volgende bestemming in, echt een stuk zuidelijker. Een trip van bijna 8 uur; laten we maar alvast een stukje rijden. In de haven pakken we de Ferry die via Hella naar Vangsnes vaart. De tocht lijkt ons lang genoeg te duren om ons avondeten te bereiden. In no-time heeft Anne alweer twee borden met eten opgediend die we nog vóór het aanmeren in de haven aan de overkant achter de kiezen hebben. Dat is nog eens wat je noemt een goed timemanagement! We vervolgen de route en het landschap verandert alweer snel in kale vlakten op de bergen met veel rotsen, hier veelal bedekt met mos. In Vik bewonderen we langs de weg nog een staafkerkje, wat zijn ze toch apart. Bij Myrkdalen met nog wat haarspeldbochten de berg af en dan op zoek naar een plek om te overnachten. We besluiten een stukje off-road te gaan. Langs de weg zien we een bordje ‘private… huppeldepup…’ 🧐 we kunnen het niet lezen, dus hier mogen we vast wel in 😉. We vinden een mooi plekje aan het Lundarvatnet. Een toetje, kopje thee en een potje Yatzee. Nagenieten van deze heerlijke dag. We hebben weer zoveel gedaan en gezien dat het lijkt alsof de dagen in Noorwegen uit 30 uur bestaan in plaats van 24. Welterusten, morgen weer verder.

De watervalspetters over de brug heenWatervallen in overvloedPotholes, gesleten in de ijstijdSchommels onderwegOn the rockUnder the rockVlakbij de gletsjerDe gletsjerHistorisch oud hotelDe heuveltjesVikingKoken tijdens de overtocht op de FerryStaafkerkje in VikUitzicht met onderaan een stuwdamKoeien onderweg, kunnen zo de straat opVerkoopkraampje (was gesloten)De haarspeldbochten

1. Mieke Polman:
    18 augustus 2022
    Wat een prachtige foto’s. Het is echt iedere dag genieten om jullie verhaal te lezen! Geniet van de laatste dagen.